Det kan være svært at erkende generationsskifte i virksomheder

05 April 2020 Anders Lundtang Hansen

editorial

Prøv lige selv at forestil dig, at du har bygget en virksomhed op fra bunden, hvor du var helt alene med idéen til at starte med, men i det mindste kunne du være med til at forme visionen helt selv, så den blev lavet efter dine værdier.

Og det lykkedes!

Nu er din virksomhed en vigtig spiller på markedet af det, som du i sin tid møvede dig ind på, eller måske var du ligefrem den første, der så noget guld, hvor andre løb rundt som hovedløse høns – og nu forsøger andre at udkonkurrere dig.

Du har de bedste ansat, der er en ledelse, og der er bare generelt sket meget på de år, hvor du har drevet forretningen, og på en og samme tid føles det som om, at der er gået mange år, og alligevel er det som om, at det var i går, at du startede virksomheden.

Men du ved også godt, at du ikke lever for evigt, og selvom der står andre parate til at overtage og drive forretningen videre – måske endda dine børn – så ved du også, at sådan et generationsskifte kan medføre forandringer, som du måske ikke er helt på bølgelængde med.

Rationelt ved du godt, at det er smart at få friske kræfter indover til at sætte virksomheden ind i en ny tidsalder, men følelser i dette hjertebarn er svære at fornægte.

Faktisk ønsker du helst at fortsætte, lige indtil du sætter dine ben i graven, men omvendt vil dine kone gerne have dit og nyde dig lidt mere privat i dit otium.

Du har også oplevet en del stress, kroppen er begyndt at svigte dig, og du har jo sådan set ikke holdt ferie i mange år.

Men hvordan laver man så lige sådan et generationsskifte i praksis, for det er jo bare ikke lige ordnet med et fingerknips.

Heldigvis kan du få hjælp og råd til den slags her: https://virksomhedsraadgivning.com/generationsskifte-2/ 

More articles