Visuel identitet og firmalogo til din virksomhed

26 April 2019 Astrid Pedersen

editorial

I den moderne verdens meget visuelt orienterede virkelighed, er det vigtigt, at man præsenterer sig med et visuelt konsistent udtryk. For virksomheder med et globalt og internationalt sigte er det essentielt at have en sammenhængende grafisk profil, som på én gang rummer virksomhedens DNA og samtidig fortæller historien om virksomheden og produktet. Dette kan gøres ved hjælp af meget simple virkemidler. Det er dog vigtigt at tage i betragtning, at disse virkemidler – selv om de er simple – bør være velovervejede og gennemarbejdede.

En fejl, mange virksomheder begår, er at tro, at design af grafiske elementer, farver og layout på for eksempel hjemmeside eller brevpapir kan overlades til tilfældighederne. Her er det ligeledes vigtigt at pointere, at godt og solidt design er en sag for de professionelle. Du kan, i værste fald, risikere at havne i en situation, hvor dit logo er misvisende og dit visuelle udtryk sender utilsigtede signaler.

Symbolernes værdi i design af firmalogo

Logoet er en vigtig hjørnesten, når det handler om din virksomheds visuelle udtryk. Og man kan hurtigt komme galt af sted, hvis man forsøger at designe et logo uden at have indgående kendskab til symboler og tegn på tværs af kulturer. De mest simple logoer er som regel de mest virkningsfulde, men igen skal det pointeres, at blot fordi et logo er enkelt i sit udtryk, er det ikke bare tilfældige streger og farver.

De mest velkendte logoer i verden er kendetegnet ved enkelthed og genkendelighed. Det er disse karakteristika, du ønsker for dit firmalogo. Og samtidig handler det om at undgå, at logoet kan mistolkes. Vi har alle set de grelle eksempler på kiksede logoer for firmaer, som ved at vælge disse logoer uvægerligt har stemplet sig selv som værende inkompetente og uprofessionelle – og det vil du for alt i verden undgå.

Få hjælp til at identificere visuel identitet for din virksomhed hos damgraphics.dk

More articles